Saturday, October 23, 2010

DIY Pergola + Polycarbonet

Ini projek pergola kedua....selepas pergola untuk porch kereta...Pergola nih dilengkapi dengan bumbung polycarbonet ...pun aku beli dan pasang sendiri ...marah betoi tokey kedai awning ...dia kata 'macam nih x boleh cari makan maa' kalu semua org bikin awning sendiri...hihihihihi...upah mahal mengalahkan harga barang....terpaksa ler aku DIY...



Polycarbonet nih aku guna yang jenis 'solid' warna coklat terang supaya cahaya bulih masuk jadi tak perlu berlampu bila bulan terang.....hehehehehe 'romantik ler pulop'...

Area nih juga dilengkapi dengan 'Pelantaian Kayu' atau 'wood deck' cakap orang putih....hihihihi....emmm sesuaii....

emmm....sesuaii...sebab tanah sekangkang kera nih pun tak sampai hati aku nak simenkan....sebab bulih juga aku jadikan taman kecil molek untuk aku cuci mata @ bersantai....

2 comments:

  1. nak tnya skit bab pergola nii,tepi kiri dan kanan atap poli tu taruh aluminium yg bentuk macamana dan nak join pulak pakai aluminium yg macamana tolong jelaskan skit.

    ReplyDelete
  2. boleh...apa salahnyaa.. mula2 saya mintak maaf la pasal lambat balas, agak sibuk kebelakangan nih...assignment ada 2-3...
    saya mulakan dengan pendakap tepi atau kiri-kanan keseluruhan pergola saya gunakan aluminium berbentuk 'L' ...saiz 1/2 inci X 2 inci (panjang tertakluk pada saiz pergola anda)
    saya pilih 2 inci kerana kesemua kayu yang saya gunakan adalah berukuran lebar 2 inci X 5 inci
    dan di bahagian hujung tatap poli nih saya gunakan aluminium yang sama saiz nya tetapi kedukannya terbalik...supaya air hujan senang mengalir...

    ReplyDelete