Saturday, October 23, 2010

DIY Pergola

Bahan yang penting ...kayu ler..nih aku pi beli kat kedai keling botol (maksudnyer kedai scrap)...murah dan jimat kos...kayu cengal batu + cengal mas ...ehhh kalu nak beli yang baru 1 tan = Rm 4000.00 itu pun belum potong dan ketam....jadi nasib baik ada kedai macam nih....

ukuran kayu :
 6'' X 6'' X 6' = 2 pcs
2"X6"X16' = 2 pcs
2"X5"X16'= 15 pcs


 

Hujung kayu aku buat potongan berlekok sikit supaya nampak ada seni. Apa yang penting ialah 'Jigsaw' kalu gergaji biasa susah sikit sebab kayu keras bebbb...cengal batu mahu tercabut bahu....huhuhuhu


Kalau nak nampak kerja kayu ni ada seni dan bermutu tinggi emmm mesti ada kerja 'tanggam' hua..hua..hua...nih tebuk lubang pakai pahat ngan tukul...memang perlukan kesabaran,ketelitian dan perhatian masa buat kerja memahat nih....

Apabila semua dah siap maka kayu2 dinaikkan dan letak pada kedudukan masing2....nih aku letak jarak satu kaki satu batang..baru nampak kemas dan teguh...nak naikkan bendaalah nih sekurang2nyer perlukan 2-3 org helper...berat maa...gaji pakai jam..hua..hua..hua

Pastu jangan lupa cat kayu tersebut lagi2 nih kayu secondhand ...tutup kelemahan tampil kehebatan....


Nahhh... maka tersergam indah Pergola Idamanku..
Macam tak cayerr jer...DIY

No comments:

Post a Comment